Facebook
  
FlowRadio
Flowdiet - ylipaino ei ole ylivoimaa

Yösyöttö


Päivystyskännykän kello näyttää 02:07 ja laahustan unenpöpperössä takaisin päivystyshuonetta kohti. En enää muista yksityiskohtia siitä mikä potilasta vaivasi, mutta ei se tainnut ollut mitään vakavaa. Rojahdan himmeän pöytälampun valaisemalle sängylle ja vedän peiton korville.  Sammutan lampun, pimeydestä kuuluu tasainen tuulettimen suhina, joka tavallisesti tuudittaisi kevyeen uneen kenet tahansa. Vatsa kurahtaa.Nousen ärtyneenä ja painelen jääkaapille. Silmät osuvat raejuustopurkkiin. Kaivan laatikosta haarukan ja pistelen sillä kuivaa juustoa suuhuni, kyytipojaksi käy lasi vettä. Takaisin sänkyyn ja kohta silmissä alkaa pyöriä filmi päivän tapahtumista. Kohta sen peittää alleen tuulettimen tasainen suhina.

 

Nykyään on saatu vahvaa näyttöä siitä, että unenpuute altistaa lihavuudelle (Patel ym. 2010). Sille ovat erityisen alttiita lapset, mutta sama on havaittu myös aikuisilla. Se mistä se johtuu, on kuvattu lyhyesti seuraavassa kaaviossa.

 

Valvomisen on myös havaittu ohjaavan mielihalua runsaasti energiaa sisältäviin ruokiin. Tämän olen ainakin omalla kohdallani huomannut! Pitkäksi venähtäneen baari-illan jälkeen aivot suorastaan huutavat mättöä. Virallisten suositusten mukaan kannattaa valvoessa syödä tiheään ja pieniä aterioita. Itse pyrin syömään jotain vähäenergistä, mutta josta kuitenkin saisi kylläisyyden tunnetta. Kylläisyyden tunnetta parhaiten antavat proteiini ja kuitu, joten niihin kannattaa mielestäni panostaa.

 

Tässä setissä on energiaa n. 300 kcal ja mukavasti proteiinia, oliiviöljyä ja vähän kuitua. Ihan jees, antaisin tälle päivystyssafkojen sarjassa arvosanan 4/5.

Lähde: Patel ym. 2008. Short sleep duration and weight gain: a systematic review. Obesity (Silver Spring). 2008;16: 643–653.

Jätä kommentti